Para w gwizdek?

Miłe złego początki.

   Od wielu lat obserwujemy rozwój techniki w naszych samochodach.Coraz mniejsze silniki produkują coraz większą moc, samochody stają się bezpieczniejsze, wyposażenie bogatsze. Tylko ceny nie stają się niższe 😉

   Jednak patrząc w tabele danych technicznych okazuje się, że te nasze supernowoczesne pojazdy nie są ani szybsze ani bardziej oszczędne niż ich odpowiedniki sprzed lat.

   By dowieść prawdziwości tej tezy przedstawię tu kilka przypadków, porównam obecnie produkowane modele z ich poprzednikami pod względem osiągów, mas oraz spalania.

Przykład 1. Ford Focus

  Obecnie na naszym rynku sprzedawana jest III generacja tego samochodu. Do porównania wybrałem Focusa z lat 1998-2005 z silnikiem Zetec 1.6 o mocy 101KM i momencie obrotowym 145Nm, następnie z lat 2005-2010 z silnikiem Duratec 1.6 o mocy 100KM i momencie obrotowym 150Nm i wreszcie najnowszy model w 3 odmianach – 1.6 Duratec 105 i 125KM oraz EcoBoost 1.0 turbo 100KM.

Dane przedstawię w formie tabeli:

Model          Pojemność   Moc          Moment     0-100km/h     Masa własna         Testowe średnie spalanie
Mk I 1.6      1596ccm    101KM    145Nm       10,9s               ok. 1060kg            7,8l/100km
Mk II 1.6    1596ccm     100KM    150Nm      11,9s                ok. 1170kg             8,6l/100km
Mk III 1.6   1596ccm    105KM    150Nm       12,3s               ok. 1190kg             7,1l/100km*
Mk III 1.6   1596ccm    125KM    159Nm      10,9s                ok. 1200kg             5,9l/100km**
Mk III 1,0    999ccm     100KM    170Nm      12,5s                ok. 1195kg             6,3l/100km***
*) dane z testu wersji 85KM, spalanie wersji 105KM powinno być podobne lub nieco wyższe
**) dane fabryczne
***) wynik testu wersji 125KM, spalanie wersji 100KM powinno być podobne

   Jak widać w ciągu 14 lat produkcji focusa, moc popularnego silnika 1.6 wzrosła o 25%, a moment obrotowy o ok. 10%. W żadnym wypadku nie przełożyło się to jednak na osiągi. Trudno jednoznacznie stwierdzić to samo o spalaniu, można wysunąć ostrożne przypuszczenie, że w najnowszej generacji minimalnie spadło (chociaż nie wiadomo jaka w tym zasługa przełożeń skrzyni biegów).

   Również silnik 1.0 turbo zawodzi, jeśli chodzi o osiągi. Podstawowa wersja mimo znacznie wyższego momentu niż 1.6 w pierwszej generacji przyspiesza do 100km/h o prawie 2s wolniej. Nawet wersja 125KM nie osiąga tak dobrego wyniku. Tutaj jednak przynajmniej spalanie jest zauważalnie niższe, w końcu mniejsza pojemność musi zrobić swoje.

   Podsumowując ten etap – proszę spojrzeć na rosnące masy focusa wraz z kolejnymi generacjami…

 

Przykład 2. Opel Astra

   Od 1991r do dziś na rynku pojawiły się 4 generacje tego modelu – F, G, H, J. Podobnie jak w przypadku focusa wybrałem tu do porównania Astrę F z mocną (100KM) odmianą silnika 1.6 16v. Z kolejnych generacji postaram się dobrać podobne, dość podstawowe jednostki.

Model          Pojemność   Moc          Moment     0-100km/h     Masa własna         Testowe średnie spalanie
F 1.6           1598ccm    100KM     150Nm       11,5s               ok. 1100kg              8l/100km*
G 1.6          1598ccm     101KM     150Nm      11,5s                ok. 1205kg             8l/100km*
H 1.6           1598ccm    105KM     150Nm      12,3s               ok. 1265kg             8l/100km*
J 1.6             1598ccm   115KM     155Nm      11,7s                ok. 1300kg             8l/100km*
*) dane na podstawie raportów autocentrum.pl

   Jak widać podobnie jak w przypadku Forda, także oplowskie 1.6 z generacji na generację stawało się coraz mocniejsze i… coraz wolniejsze. Najmocniejsza, najnowsza generacja mimo 15% większej mocy i nieco wyższego momentu obrotowego nadal odstaje od swojego protoplasty. W tym wypadku nawet spalanie jednoznacznie utrzymuje się na stałym poziomie.

   Podsumowując – ponownie zwracam uwagę na masę pojazdów.

Przykład 3. Fiat Panda

   Panda 1. generacji przeszła na naszym rynku niemal bez echa, co nie powinno dziwić, bowiem było to w latach 80′, kiedy nasz rynek był zamknięty na nowości ze świata.

   Na potrzeby tego tekstu skupię się na II i III generacji tego popularnego miejskiego samochodu (choć nie odmówię sobie przyjemności odwołania się do pierwowzoru).

   Wybrałem więc Pandę I 1000,  Pandę II 1.1, 1.2 8v i 1.4 16v oraz pandę III 1.2 8v i 0,9 twinair.

Model          Pojemność   Moc          Moment     0-100km/h     Masa własna         Testowe średnie spalanie
I 1.0            999ccm      45KM       80Nm       16s                       ok. 700kg              5,5l/100km*
II 1.1          1108ccm     54KM       88Nm      15s                       ok. 855kg               6,3l/100km*

 

II 1.2          1242ccm    60(69)KM  102Nm   14(13,4)s         ok. 860kg               5,9l/100km*
III 1.2          1242ccm    69KM     102Nm      14,2s                   ok. 940kg               6,1l/100km**

 

II 1.4          1368ccm    100KM     128Nm      9,5s                    ok. 1050kg             6,2l/100km*
III 0.9         875ccm       85KM     145Nm      11,2s                   ok. 975kg               5,9l/100km*
*) dane na podstawie raportów autocentrum.pl
**)  dane na podstawie http://www.chcekupicauto.pl/fiat-panda-12-69km-2012-52724/

   Jak widać, także i w przypadku pandy następuje wzrost masy wraz z każdą generacją oraz idące za nim pogorszenie osiągów i wzrost zużycia paliwa.

   Także reklamowany jako supernowoczesny silnik twinair okazuje się sporo tracić do starszego, klasycznego 1.4 16v, nadrabiając jedynie minimalnie niższym spalaniem.

Przykład 4. VW Polo

   Polo od lat święci sukcesy na rynku. Tym razem przyjrzymy się podobnie jak w pandzie małym benzynowym jednostkom, oraz ich nieco mocniejszym odmianom. Historia polo sięga lat 70′, lecz na potrzeby tego tekstu sięgniemy tylko o kilka generacji wstecz. Dla celów czysto statystycznych przywołam tu Polo II 1.3 GT o mocy 75KM. Na jego tle prezentować się będą:

– Polo III z popularnymi silnikami 1.4 – 8V o mocy 60KM i 16v o mocy 100KM.

– Polo IV z silnikami 1.4 FSI 86KM i 16v 100KM

– Polo V z silnikami 1.2 70KM i 1.2 TSI 100KM

Model             Pojemność   Moc          Moment     0-100km/h     Masa własna         Testowe średnie spalanie
II 1.3              1275ccm     75KM       100Nm      11,9s                 ok. 780kg               6,8l/100km*
III 1.4 8v       1390ccm      60KM       116Nm       14,9s               980kg                    6,9l/100km*
III 1.4 16v     1390ccm     100KM      128Nm      10,5s              1030kg                   7,5l/100km*
IV FSI              1390ccm    86KM        130Nm       12,1s               1040kg                  6,7l/100km*
IV 1.4 16v    1390cm       100KM      126Nm      10s                   1040kg                  6,8l/100km*
V 1.2             1198ccm    70KM          112Nm      14,1s                  1067kg                6,3l/100km*
V 1.2 TSI     1197ccm       100KM     175Nm      9,7s                   1090kg                 6,3l/100km*
*) dane na podstawie raportów autocentrum.pl

   W przypadku Polo zaobserwować możemy 2 rzeczy – z jednej strony wtrysk bezpośredni – FSI zaimplementowany w sprawdzonym silniku 1.4 wydaje się nie przynosić żadnych korzyści, z drugiej silnik TSI nie okazuje się wiele lepszy niż wspomniane 1.4 16v, ponownie nadrabiając głównie niewielką różnicą w spalaniu wynikającą z pojemności.

 

Przykład 5, ostatni. BMW serii 3

   Były już kompakty, była klasa B, czas więc na klasę premium. Wybrałem BMW serii 3, ponieważ auto to do dziś cieszy się niesłabnącą popularnością. Zajmę się tu podstawowymi wersjami, oznaczanymi jako 316, z generacji E30, E36, E46 i E90

Model             Pojemność              Moc                  Moment       0-100km/h     Masa własna        Testowe średnie spalanie
E30 316i        1596ccm              100KM            141Nm         10,1s                 1080kg                  ok. 9,5l/100km*
E36 316i        1596ccm               100KM             141Nm        13,1s               1205kg                  ok. 9l/100km*
E46 316**   1895(1796)ccm   105(116)KM   165(175)Nm  12,4(10,9)s  ok. 1300kg      8,1(8,5)l/100km*
E90 316        1599ccm               122KM        160Nm       10,8s               1350kg                        7,3l/100km*
*) dane na podstawie raportów autocentrum.pl
**) wersja TI

W przypadku BMW ponownie, postęp technologiczny nie powoduje wcale poprawy osiągów. Do pewnego stopnia przekłada się na zużycie paliwa, ale tu dochodzi także skrzynia biegów o 6. przełożeniach. Osiągi stopniowo ulegają pogorszeniu i nawet rosnąca moc i moment obrotowy nie są w stanie tego nadrobić.

 

Wnioski.

   We wszystkich przedstawionych przykładach podstawowym zjawiskiem jest rosnąca masa pojazdów. Im nowszy tym cięższy, a tym samym wolniejszy i mniej ekonomiczny. By temu zaradzić producenci aut wymyślają coraz to nowsze rozwiązania, tyle tylko, że poza zużyciem paliwa, nie udaje im się poprawić wyników osiąganych przez starsze generacje. Dodatkowe wyposażenie, obłe kształty, napompowane zderzaki, coraz większe rozmiary felg i szerokości opon stosowane przez producentów – wszystko to generuje dodatkową masę auta, które na przestrzeni kilkunastu lat potrafi zwiększyć swoją wagę o 30-40%.

   Jest to o tyle smutne, że reklamy w kółko próbują wmówić nam, że tylko najnowsze auta są dobre, a stare są „be”, że nowsze mniej palą (to czasami prawda, ale nie zawsze) i do tego są szybsze od starych (to zazwyczaj nieprawda). Do tego downsizing połączony z dodawaniem sprężarek również okazuje się być nie do końca zgodny z tym co jest nam obiecywane. Ileż to razy np. o silnikach 1.2 tsi słyszeliśmy, że oferują osiągi 1.6 przy spalaniu 1.2 lub 1.4. Tymczasem okazuje się, że to po prostu mocne 1.2, które nie zawsze są w stanie sprostać równocześnie sprzedawanym klasycznym jednostkom. No i oczywiście są droższe, bo za nowoczesność trzeba płacić.

   By podsumować całość jednym zdaniem powiem w ten sposób: technologia – tak, wprowadzający w błąd marketing – nie.

Autor: Szczepan Wojdyła

Szczepan Wojdyła - z zamiłowania i powołania kierowca, z wykształcenia politolog, zawodowo zajmuje się reklamą. W chwilach wolnych od pracy pisze bloga i pracę doktorską. Kocha samochody - im starsze tym lepsze, podziwia włoska motoryzację i uwielbia prowadzić wszystko, co ma kierownicę i 4 koła.

2 myśli na temat “Para w gwizdek?”

  1. Ciekawy artykuł, fakt – silniki są mniejsze, bardziej wysilone, niekoniecznie lepsze… Auta coraz bezpieczniejsze ale cięższe (więc wolniejsze i mniej ekonomiczne). Niestety chyba nie uciekniemy przed…,,postępem”. W Mercedesie S-klass jest dwulitrowy (przepraszam, prawie 2,2), czterocylindrowy silnik diesla – teraz chyba nic nas nie powinno dziwić..

    Motoryzacyjne koncerny od dawna nie koncentrują się na robieniu najlepszych aut – ważniejsze są największe zyski!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *